Het museum op de radio!

In april is een team van de radiozender "La Première" (RTBF) naar ons museum gekomen om een aflevering op te nemen van " Le plus grand Musée du Monde”.

Het doel van dit programma is om de luisteraars elke week de collectie van een museum te laten ontdekken. Het programma geeft het gevoel dat je een echte rondleiding ter plaatse volgt en maakt er een erezaak van om de bezoeker-luisteraar onder te dompelen in een meeslepend bezoek. Beschrijvingen van objecten en sfeervolle muziek worden gecombineerd met gedachtewisselingen die ruimte laten voor vragen en reflectie. De Franstalige podcast, die eerst op de radio werd uitgezonden, is nu beschikbaar op de website van La Première. Geniet van een exclusieve rondleiding vanuit je huis in het gezelschap van Pauline Landa, assistent-conservator, en Chloé Lewanczyk, museumgids.

Wil je nu al een voorproefje van de podcast?

Opnames van het radioprogramma "Le plus grand Musée du Monde" in het museum. © Banque nationale de Belgique

Tijdens de audiotour word je als luisteraar door de zalen van het museum meegevoerd en ontdek je vooreerst het 19de-eeuwse bankgebouw waarin het museum is gevestigd. De eclectische bouwstijl is een zeldzaam voorbeeld van de bankarchitectuur uit die tijd en het gebouw is volledig toegankelijk voor het publiek. Het bankgebouw werd ontworpen door Désiré de Keyser in 1872 en moest met zijn sobere bouwstijl prestige en vooral vertrouwen uitstralen. Vertrouwen is immers de basis van elke economie en het thema keert op verschillende plaatsen terug in het museum.

Vervolgens keren we terug in de tijd dankzij verschillende typerende voorwerpen uit de collectie die in het programma worden voorgesteld. Leer meer over het goederengeld, zoals de verbazingwekkende steen van Yap, of 's werelds eerste munten. Een andere belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de betaalmiddelen zijn de eerste papieren bankbiljetten uit China. De tafel van de geldwisselaar – de voorloper van de bank – en de taalkundige uitdrukkingen die uit dit beroep voortkomen, worden eveneens besproken.

Tot slot worden ook meer hedendaagse gebeurtenissen behandeld. Ontdek meer over de oprichting van de Nationale Bank en haar specifieke functies of kom meer te weten over de Latijnse Muntunie, die als voorloper van het Eurosysteem en van onze huidige gemeenschappelijke munt kan worden beschouwd. Ook het noodgeld komt uitvoerig aan bod. Dit geld werd tijdens de Eerste Wereldoorlog in onze gewesten gecreëerd om tegemoet te komen aan de intrekking van het recht van de Nationale Bank van België om bankbiljetten te drukken. De veiligheidskenmerken van de bankbiljetten worden ook in de kijker gezet, zowel van de Belgische frank als van de euro.

Heb je zin in meer? Luister dan naar de Franstalige podcast van het programma "Le plus grand Musée du Monde” !

Klik dan hier

Is jouw nieuwsgierigheid helemaal gewekt na het beluisteren van de podcast? Kom ons dan bezoeken en ontdek deze interessante objecten met je eigen ogen!