Brochure: Het parcours van de 15 voorwerpen

Table du changeur

In het museum is een nieuwe brochure verschenen. Het bevat een rondleiding waarin 15 essentiële voorwerpen uit onze collecties worden belicht. Neem daarvoor je smartphone bij de hand en volg het parcours in de brochure.

Loop langs de tijdslijn met de geschiedenis van het geld, van Mesopotamië tot de invoering van de euro. De Atheense tetradrachme blinkt in je ooghoek en iets verder ligt het eerste Europese bankbiljet uit 1666. Wist jij dat Zweden het eerste land was in Europa dat papiergeld in omloop bracht?

Eerder geïnteresseerd in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog? Zoek dan de avonturen van het patrouilleschip A4 op. Met dit schip werd een deel van de goudvoorraad van de Nationale Bank naar het Verenigd Koninkrijk overgebracht. Dat verliep vlot, maar het transport van het overige goud naar Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog kende heel wat perikelen. Alsof dat nog niet genoeg was, circuleerden tijdens de Tweede Wereldoorlog ook valse Britse 20-pondbiljetten. Je vindt er eentje in het museum. Het biljet is de stille getuige van een van de grootste vervalsingsoperaties aller tijden door Nazi-Duitsland, bedoeld om de Britse economie te ontwrichten.

Neem ook even een warme stop op het eiland Yap en de Santa Cruz-archipel in de Stille Oceaan. Op die tropische plaatsen werd ooit met stenen en vederriemen betaald, twee opvallende voorbeelden van goederengeld.

Tenslotte, voor wie houdt van pure schoonheid, is er ook nog kunst en architectuur. Het ontwerp van een bankbiljet door Xavier Mellery en de maquette van het gebouw van de Bank door Marcel Van Goethem, zijn slechts twee voorbeelden die in de kijker worden geplaatst.

Met behulp van de brochure krijg je in een paar woorden de essentie van elk object voorgeschoteld. Meer weten? Scan dan de QR-codes en krijg zo toegang tot een uitgebreider artikel.

Wil je dit alles liever eens rustig nalezen of kan je niet naar het museum komen? Geen probleem, al de artikelen zijn online beschikbaar in de sectie "Onder de loep".

Museumplan 15 voorwerpen