Eurocompetition  Share

Eurocompetition of de “ontwerp een poster”-wedstrijd vond vorig jaar plaats van september tot december op initiatief van de Europese Commissie. Zijn doel? De 10e verjaardag van de euro en van de Economische en Monetaire Unie vieren.

Winnende werk van Viktόria Š. (Slowakije)

Winnende werk van Viktόria Š. (Slowakije)

De jonge kunstenaars van wie de tekeningen hier tentoongesteld zijn, zitten allemaal op school in de eurozone en zijn tussen 10 en 14 jaar oud. Jongeren uit de 16 landen van de eurozone (dat zijn de landen die de euro als munt gebruiken: België, Cyprus, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Slovenië, Slowakije en Spanje) werden uitgenodigd om op een poster weer te geven wat de euro voor hen betekent. Een interessante opdracht want de euro is voor de meesten onder hen de enige munt die ze ooit kenden. Welke waarden symboliseert de euro voor hen? Welke verwachtingen koesteren ze van de eenheidsmunt?

Georgina G. (Spanje)

Georgina G. (Spanje)

Het doel van de wedstrijd was niet het meest kunstzinnige werk te belonen, dan wel een euro-discussie op gang te brengen thuis, op school, tussen vrienden. De jury bestond uit vertegenwoordigers van de Europese Commissie en van Schoolnet en uit leraren plastische kunst. Hij selecteerde de winnaars op basis van hun creativiteit, hun originaliteit maar vooral ook op basis van de overgebrachte boodschap. Elke ‘kunstenaar’ moest dus ook een kort begeleidend tekstje schrijven.

Frederieke M. (Nederland)

Frederieke M. (Nederland)

In totaal namen niet minder dan 1892 jongeren deel aan de wedstrijd. Voor elk land werd een winnaar en twee finalisten gekozen en uit die kleine groep kwam Viktória Š. (Slowakije) als grote overwinnaar. Twee speciale vermeldingen gingen naar Frederieke M. (Nederland) en Georgina G. (Spanje).

Meer informatie: http://www.eurocompetition.net/ww/nl/pub/ecfin/homepage.htm